Dagens aktivering

Idag longerade jag som sagt Gallina. Det fungerar verkligen jättebra, det är en stor hjälp till ridningen eftersom det oftast är lättare att få igenom vissa saker från marken.
 
Jag jobbar nog inte riktigt på samma sätt som de flesta när jag longerar, eftersom jag har lärt mig utav min tränare i klassisk dressyr. Jag använder givetvis inspänningar (longerar aldrig G bara för att "springa av") men jag sätter tex inte linan i båda bettringarna (& absolut ej över nacken). Helst skulle jag vilja ha en kapson, men det är svårt att få tag i bra i sverige (det ska vara en med järn, oledad, lätt och smidig, dessutom med perfekt passform kring nosen, tänk spansk typ.) Så iom detta fäster jag linan i inre bettringen.
 
Longering sker tyst, det är ganska svårt eftersom jag, på ridskola, lärde mig att man ska säga "traavaa" o sådant. Helt onödigt då man kan kommunicera med kroppspråk istället. Gallina har blivit toppenbra på det. Till exempel gör hon halt från alla gångarter direkt då jag tittar framför henne och gör en ansats till att gå mot/snett framför henne. Om jag höjer pisken helt betyder det galopp (alltså hela vägen upp över mitt huvud). Jag försöker att undvika allt viftande med pisken, den ska inte betyda "spring" utan snarare "slappna av i kroppen". (Tog ett tag att lära in det...)
 
Ja, ja, det var lite av hur jag gör. Idag jobbade jag G i alla gångarter, ganska mkt i skritt i början eftersom hon faller inåt med bogen, speciellt i höger varv. Då detta var ok gick vi vidare till trav och galopp, med varierat rakt och böjt spår. Mycket avsaktningar/igångsättningar. Hon var toppenfin! Det är så roligt att komma till stallet och allt bara flyter på perfekt :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0