Nya skor

Idag var hovslagaren ute och fixade Gallinas hovar. Det var en hovslagare som vi inte har haft tidigare, och jag måste säga att han gjorde ett mycket bra första intryck. Han tog sig tid att svara på mina frågor och var dessutom väldigt bra på att förklara hur han menade. Jag bokade därför in honom även till nästa skoning och hoppas att det fortsatta intrycket också är bra.
 
Gallina skos med så kallade "överrullningsskor" för att hjälpa henne att landa mer mitt på sulan i stället för på tån. Vanligtvis har vi equilibrium som jag tycker har varit bra, men nu hade inte hovvis det så det blev classic roller (som vi använt tidigare i omgångar också.)
 
Skoningen är otroligt viktig, hur hoven sätts ner har en direk påverkan på senorna. Om hästen sätter ner tån först är risken i förlängningen en skada på till exempel gaffelband. Det behöver givetvis inte vara en ensam orsak, men däremot en bidragande faktor. Därför är jag väldigt mån om att Gallina skos för optimal överrullning, dvs att tån hålls lagom kort samt med skor som hjälper till lite ytterligare (bla..)
 
Nedan är en halvdan bild från någon tidigare skoning (ej nyskodd!) Den visar iaf hur classic rollern ser ut. Ska ta bild imorrn om jag kommer ihåg, så att man kan se lite bättre.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0