Två ridlektioner

Hej! Är hemma en snabbis nu så jag tänkte skriva om hur mina lektioner gick =)
 
I min första grupp hade jag lite yngre tjejer som inte ridit så mycket. De var mellan 12-15 år tror jag. Såhär såg upplägget ut, temat var balans:
 
  • Uppvärmning: Jorden runt, klacksparkar. Båda utfördes vid stillastående samt skritt.
  • Jobbet: Skritt i lätt sits, över markbommar. Även trav över markbommar.
  • Avslutning: "Cykla" med benen i skritt.
Jag tyckte att det fungerade bra. Tjejerna lyssnade väldigt bra på mina instruktioner och var riktigt duktiga!!
 
De äldra/mer erfarna elevernas upplägg:
 
  • Uppvärmning: Jorden runt, klacksparkar, kaptensvändning. De två förstnämnda även i skritt.
  • Jobbet: Trav i lätt sits runt fyrkanten, nedsittning. Skritt & trav över markbommar i lätt sits.
    Trav över markbommar samt upphöjda bommar med händerna ut åt sidorna.
  • Avslutning: Val mellan skrittrunda och hoppning.
De äldre eleverna blev utmanade till att släppa händerna över cavalettin. Många av dem var mycket tveksamma till detta i trav men vågade ändå försöka. De blev väldigt förvånade över hur bra det gick. De hade en bra inställning och alla lyckades ta sig balanserat minst en gång genom cavalettin med händerna ut åt sidan.
 
Det var roligt att hålla lite lektion, det var länge sedan nu! Sist jag höll lektion för en grupp var på BRC där jag jobbade. Då hade jag två egna ridgrupper varje vecka :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0