Balans

Jag är en av alla hästmänniskor här i Sverige som har tittat på Ponnyakuten. Denna säsong har jag upplevt mig lite mer kritisk än tidigare säsonger, jag vet inte riktigt varför. En sak var hoppträningarna, de kändes bara helt fel. Sedan kom Lisen och upptäckte källan till ett av barnens problem. Jag tänkte inte diskutera träningarna eller tränarna något mer ingående, men en sak kan jag säga, och det är att Lisen verkar vara en ypperligt kompetent tränare.
 
Jag hade en fruktansvärt dålig sits när jag var yngre, sitsen skapade en rad olika problem, bland annat höll jag på att flyga av varje gång jag blev tvingad att trava utan stigbyglar. Jag knep åt med knäna så hårt jag kunde och höll mig i manen för glatta livet samtidigt som överkroppen slängde runt som en säck potatis.
 
Det är främst på RB och på Gallina jag arbetat fram min balans och förbättrat min sits. När jag började vara på RB på helgerna började jag även rida ut barbacka väldigt ofta, och detta på busiga shettisar och russ. Jag for av i princip varje gång vi var ute, det är inte en överdrift! Som vi höll på var det inte särskilt konstigt. Vi hoppade terränghinder, galopperade så fort vi kunde, släppte tyglarna i fullt ös och blundade, m.m. Hästarna bockade och stegrade, drog, kastade sig hit och dit. Eftersom jag aldrig var rädd när jag red på så små ponnysar gjorde det mig inte så mycket att ramla av, jag gjorde aldrig illa mig särskilt. De åren jag ägnade där gjorde verkligen underverk för min balans!
 
Jag hade en mycket bra hopptränare som jag började rida för ett halvår efter att jag fått Gallina. Hon hade väldigt mycket bra övningar, inte minst balansövningar. Bland annat red vi utan stigbyglar hela banor, hoppade i jockeyläder, hoppade med ögonen stängda, hoppade med händerna på huvudet, etc. Sådana övningar borde vara självklara!
 
Det jag vill säga är att oavsett nivå och intresse, kan och bör man träna balansen. Det finns otroligt många saker man kan göra och sätt att göra det på!
 
Terränghoppning barbacka 2011 på en av RB's b-ponnysar
 
(Första ca 50 sekunderna) Inga problem att sitta kvar när denna dam bestämmer sig för att hon inte vill galoppera:
 
(Första minuten) Balansträning över studs 2008:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0