Kliniken med Gallina

Imorse klockan 07:20 åkte jag med Gallina i transporten mot kliniken. Vi var där i totalt fyra timmar och Gallina fick en grundlig undersökning, vilket var bra. Generellt ser jag sällan någon anledning till att ta ut en veterinär till stallet, annat än för vaccinationer och akutbesök. På kliniken kan allt fixas på en gång, vilket är mycket praktiskt.
 
Det hela började enligt vanlig rutin med uppvisning på gången, böjprov, longering, släckning av div ställen, mer longering och böjprov. Mitt emellan där någonstans klämde även vet. igenom ryggen (vet. är även leg. kiro) och konstaterade att Gallina var bra i sin rygg. Yay till oss! Det visar verkligen att allt markjobb har gjort det det skulle göra. Vet. kommenterade att G såg välmusklad och fin ut i sin kropp, vilket var roligt att höra!
 
Hur som helst hade Gallina ont i sitt vänstra framben och vänstra bakben. Därför fortsatte vi in på röntgen där åtta bilder togs. Gallina var supersnäll och blev förvånansvärt lullig av 0.25 dos lugnande..! Tyvärr var det inte lika roligt att gå igenom bilderna med vet. efteråt.. Gallina har nämligen pålagringar i sitt vänstra framben, största problemet är pålagringarna i kronleden.
 
Höger framben såg dock ok ut, vänster bakben såg bra ut, både kota och has. Båda vänsterbenen sprutades och jag har precis hämtat ut en laddning metacam. Vi kör en rundsmörjning och hoppas att det blir bättre.
 
Prognosen är inte den roligaste, men jag tänker inte att allt är hopplöst ännu. Jag har pratat med min tränare och diskuterat hur vi ska fortsätta. Förhoppningsvis kan vi fortsätta stärka upp bakifrån så att framdelen avlastas mer. Med lite tur fungerar det.
 
Gallina idag. Mamma torkade bort blodet från G's ben. Kotans baksida var alldeles röd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0