Provrida - både roligt och jobbigt

Det är ofta en långdragen och knepig process att välja en häst. Det ska vara ett flertal saker som klaffar och ofta får man leta på ganska många ställen innan man hittar sin stjärna.
 
Innan vi köpte Gallina tittade vi på ett trettiotal hästar. De var alla på olika nivåer, både ston och valacker, hoppinriktning eller dressyr. 
 
Några minnen är särskilt tydliga från vår hästletartid. Speciellt den gången vi skulle titta på två hästar i samma stall (Skåne), som visade sig vara en äkta hästhandlare (av den icke-positiva typen). Redan då vi kom dit ville både jag och pappa vända om och springa därifrån. Men jag hoppade ändå upp på en av hästarna och red runt några varv. Även jag med min minimala erfarenhet av stela/halta hästar kände direkt att det var något ruskigt fel. Efter den korta ritten envisades hästhandlarn' med att hämta den andra, så när han var inne i stallet åkte vi fort därifrån.
 
Det var den mest extrema upplevelsen. Vi hade även mycket trevliga upplevelser, såsom till exempel på Ekerö på en jättefin liten gård. Ägaren var otroligt gullig, h*n hjälpte mig med instruktioner då jag skulle rida. Hästen var utbildad/tävlad st:Georg dressyr (om jag ej minns fel), ** fälttävlan samt MSV hoppning och var därmed den mest välutbildade hästen jag någonsin suttit på. En supertrevlig häst med ett toppenlynne. Vi var ganska inne på att köpa den men bestämde oss i slutendan för att h*n var för gammal.
 
Här är en film från några provridningar. Den första hästen var en valack (minns ej ålder) som tävlades i 110cm. Han var lagom stor, ca 155cm i mkh. Den andra hästen är den ovan beskrivna välutbildade. Sedan kommer ett sto, har för mig att hon tävlades LA dressyr, men är ej säker. 120 hoppning. Sist på filmen var en väldigt grön sexåring, en ädel dam trots att hon var korsad m. nordsvensk (superfin man/svans!). Hon var en riktig underbaring, men för svår för mig då.
 
 
Så Gallinas provridning såklart =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0