Rutiner

Efter drygt sju år tillsammans har vi skaffat ganska bra rutiner för saker och ting. Till exempel mockning, som ni ser här på bilden, är ganska smidigt. Gallina står i boxöppningen och håller koll på sina boxkompisar (snarare fiender, hehe) medan jag röjer runt med kärran och grepen. Ibland byter vi plats, jag behöver aldrig säga till, Gallina vet precis hur hon ska flytta på sig.
 
Mockningsrutinen bygger givetvis på regeln att Gallina inte får gå ut ur boxen utan min tillåtelse. Det är en bra regel att ha, särskilt för mig eftersom jag lite då och då råkar glömma boxdörren öppen...!
 
För att lära Gallina att inte gå ut ur boxen har jag gjort på följande vis:
  • Jag började med att sätta ett grimskaft för boxdörren så att hon inte kunde gå ut längre än till en viss gräns. Samma gräns som gäller utan grimskaftet.
  • Efter ett tag tog jag bort grimskaftet då jag var i närheten och sade till varje gång hon överträdde gränsen (genom att backa henne tillbaka till innanför gränsen). Här gäller det att vara konsekvent! Om hästen lyckas smita kan det bli svårare att få den att stå kvar nästkommande gång.
  • Till sist gjorde jag detta varje dag, eftersom det är en utav Gallinas favoritaktiviteter att stå och hålla koll på vad som händer i stallgången. Ofta är det roligare än att äta upp höet...! Jag får påminna henne ibland om att inte gå alltför långt ut, särskilt om någon står med godis utanför.
Gallina står såhär varje dag, hon har gjort det i flera års tid och enbart smitit ut ur boxen en gång. Det är ganska bra statestik måste jag säga! (365 dagar * 6 år (flyttade till detta stall 2007) = 2190 dagar). Men sen kan hon ju som sagt hamna i mitten av gången med framfötterna om något är väldigt lockande... Dock håller hon sig på sin plats trots fodring och annat roligt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0