Gårdagens träning för C

Vi hade träning igår klockan sju på kvällen. Det var väldigt skönt att det var lite senare, eftersom temperaturen hann sjunka till åtminstone under 20, istället för uppåt 30 i ridhuset.
 
Jag var i god tid igår (för ovanlighetens skull) och hann värma upp i närmre 15 minuter innan C kom. Jag skrittade mest och hade precis tagit en volt i trav då det var dags att börja. Gallina kändes ganska fin redan från start, det tog inte alls mycket arbete på volterna i trav för att hon skulle söka sig framåt/nedåt och hamna korrekt i sin form.
 
Under passet tränade vi lite på varvbyten. Gallina faller gärna inåt i varvbytena och detta är inte särskilt bra för hennes ben, eftersom hon lätt hamnar på bogarna då (i detta sammanhang är "falla inåt" ej samma sak som "komma till inner" som vanligtvis är vad vi strävar efter). Nu talar jag om varvbyten under den tid av passen som hon inte har balanserat upp sig helt korrekt än. Dessa varvbyten sker alltid på lång tygel varför det är oerhört viktigt att verkligen hjälpa till i vändningen. Med instruktioner lyckades jag korrigera det och rida Gallina på ett vettigt sätt genom varvbytena.
 
Så fort G var fin i traven övergick vi till galopparbete. Vi började på stora volten och arbetade på formen några varv innan vi gjorde en åtta och låg i förvänd runt fyrkantsspåret. Detta var sedan det fortsatta fokuset för hela ridpasset. Det tog ett tag innan jag förstod precis vad jag skulle göra (eller snarare hur jag skulle göra det), jag skulle nämligen ta förhållningar på ytter och tydligt släppa efter på tygeln efteråt. Det var inte förrän sista långsidan som jag fick aha-upplevelsen som sa mig precis hur jag skulle göra. Det är svårt att förstå något helt innan man gör det rätt och hästen blir bättre av det. En väldig skillnad blev det i alla fall på Gallina då jag tog förhållningen rätt.
 
Efter galoppen var Gallina otroligt fin. Vi avslutade i en kort trav, i en mycket låg men ändå bärig form. En väldigt lyckad träning med andra ord!
 
Efter en träning för C är Gallina alltid väldigt avslappnad!
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0