Terminens första ridpass!

Idag var det äntligen dags, vårt första ridpass efter vilan! Gallina har gått hela veckan, dock enbart markträning i skritt. Hon har känts fin och det gjorde hon även idag, det var verkligen toppenroligt att rida. Hon kändes mjuk, pigg och arbetsvillig. Jag ser verkligen fram emot den uppkommande träningen (även om jag inte vet precis när den kommer att vara, förhoppningsvis nästa vecka)!
 
Ridpasset var ett kort sådant, ca 20-30 min. Jag rider hellre korta intensiva pass än långa. Vi började i skritt med att mjuka upp sidorna för inner tygel. Då Gallina "kom till ytter" blev det trav i lång och låg form på stora volter. En liten galopp blev det också i varje varv. Gallina kommer igång väldigt bra i kroppen av att få galoppera något varv nämligen. Efter galoppen var hon otroligt fin!!
 
Så den omusklade kroppen till trots blev det ett givande ridpass. Nu är det dags att återuppbygga. Men så är det med äldre hästar, man kan inte vila dem och förvänta sig att de ska vara i samma form fortfarande. Det som hänger kvar är dock den disciplin till hand och skänkel vi ägnade hela våren åt att slipa på, vilket är skönt. Musklerna må försvinna men kunskaperna och rutinerna hänger kvar. (Sedan kanske en utomstående person inte skulle räkna G som omusklad, men i mina ögon har hon blivit det jämfört med hur hon var förut).
 
I vintras
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0