Terminens första träning

Jag har mått halvdant hela dagen och känt mig allmänt trött, men när jag kom till stallet vid halv fyra-tiden var alla krämpor som bortblåsta. Det är otroligt vilken magisk effekt hästar kan ha! För mig är det en helt annan värld, där allt utifrån försvinner och all energi kommer till ytan.
 
Med detta sagt kanske jag kan tillägga all den energi jag sedan fick när jag hoppade upp i sadeln och påbörjade träningen. Gallina var fantastisk! Ett sådant här ridpass har vi inte haft sedan förra året. Hon kom till inner och trampade på med bakbenen, vinklade höft och haser. Känslan alltså!
 
Desto mer jag red, desto mer Gallina kom loss i kroppen, desto mer energi levererade hon. Hon blev bara piggare och piggare, efter galoppen var det riktigt fint tryck i henne, och trycket gick i rätt riktning dessutom. Det är helt otroligt att en 22-åring som varit igång i två veckor efter en månads vila kan vara såhär fin. Hon strålade.
 
I början av passet var Gallina som vanligt: lite stel i bakbenen och halvseg för skänkeln. Men sen kommer man till den där punkten när hon inser att "aha, det här känns ju så himla skönt i kroppen" och allt bara vänder. Precis det hände idag och på under tio minuters arbete!
 
Jag kan känna med hela kroppen hur rätt denna typ av träning är för Gallina. Hon blir en helt ny häst igen. Ett plus är att jag dessutom kan göra detta utan hårda tygeltag, men bara yttepyttekontakt längst ut i tygeln och hon går ändå balanserat i en låg form.
 
Nu ser jag verkligen fram emot denna termin och hoppas av hela mitt hjärta att vi kan träna fullt ut!
 
vt 2012, finaste häst!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0