Det fina

Det som är så otroligt fint med hästar är att man alltid får tillbaka minst lika mycket som man ger. Ger du en häst din respekt, ditt förtroende, tillit och trygghet, går den genom eld och vatten för dig. Samtidigt är hästen en direkt spegel av dig själv, ditt humör. Om du inte ger din häst trygghet, kommer den förmodligen inte att lita på dig. Ger du inte hästen din respekt, kommer den förmodligen inte att respektera dig.
 
Saknas någon utav dessa ovanstående förmågor blir situationer lätt knepiga. Lastning kan vara ett sådant exempel. När vi började åka på träningar med Gallina under vårt första år tillsammans hade jag svårt att få in henne i transporten. Jag var nervös inför hoppträningarna och detta uppfattade Gallina direkt. Hon slutade lita på mig då jag var nervös. Därför fick alltid min pappa lasta istället och då gick det alldeles utmärkt.
 
När jag sedan blivit lite varmare i kläderna kunde jag börja lasta Gallina själv. Sedan dess har jag aldrig haft något problem med lastning över huvud taget.
 
Att bygga upp ett ömsesidigt förtroende tar lång tid, en hel del tålamod och kraft. Men det är alltid värt att lägga ner den tiden på sin häst, eftersom allt runt omkring blir så mycket lättare då.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0