Frånvarande

Har varit skolan som gällt måndag/tisdag, så har inte varit i stallet förrän idag. Det känns som en evighet ibland asså!!
 
Vi stretade på med markträningen, gick ganska bra tyckte jag. Gallina stretchade fint när jag bad henne och när hon stannade så satte hon bakbenen tätt ihop i samma höjd = något gjorde jag rätt!! Att jag säger att Gallina stannade är det för att jag inte stannar henne med någon hjälp. Jag har blivit instruerad att från stretchen bara släppa tyglarna och låta Gallina gå på. Sedan stannar hon när jag stannar. Detta innebär alltså att jag inte längre har kontroll över hur hon sätter sina ben. Jag drar den slutsatsen att om jag har jobbat henne rätt så sätter hon benen under sig rätt. Tror det är så det ska tolkas...!
 
Det är så mycket i den klassiska dressyren som skiljer sig från den dressyren de flesta rider (dvs den "tyska" ridningen). Mest är det grundridningen, målet är alltid detsamma givetvis. Den största skillnaden är nog att jag inte plockar upp ytter tygel förrän Gallina "har kommit till min inner" då jag rider. Dvs jag rider enbart för inner hjälper för att rakrikta, och detta sker på böjt spår.
 
De flesta säger då saker som att hästen kommer ramla inåt på volten, att den hamnar på bogarna eller att man måste ta halvhalter för att kunna balansera upp hästen. Men det är ju hästen som måste balansera upp sig själv, och en korrekt lärd häst "ramlar" inte in för innertygeln utan följer den, m.m.
 
Här är en film från en lektion, den är från slutet av 2011 och det var min och Gallinas första lektion efter en tids skador. Hon hade ännu inte galopperats.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0