Den gången då bilen grävde ner sig...

Jag har kört hästtransport sedan ca 1 månad efter att jag tog mitt körkort, dvs en kort tid efter att jag blev 18. Jag hade inte så mycket val om jag ville åka på hoppträning, eftersom mina föräldrar inte alltid kunde skjuttsa. Första gången jag körde hästtransport var just påväg till en träning, i nysnö och mörker.
 
Att man måste köra sakta och försiktigt har jag förstått sedan dag ett. Men vissa andra saker har jag tyvärr fått lära mig utav egen erfarenhet...
 
Bland annat i vilket läge handbromsen (på släpet) ska vara när den inte är i. Detta lärde jag mig under första vintern med körkort. Jag skulle iväg till hoppträning och som väl var hade jag gott om tid. Jag kände inte till att man lämnar handbromsen ur under vintern. Så jag kopplar på och "lägger ur" handbromsen. Sedan hoppar jag in i bilen och kör.
 
Men inte kommer jag någonvart. Det var ju snö och kallt så jag tänkte väl att det bara var att lägga i tvåan och gasa ännu mer. Sagt och gjort, motorn jobbar och det flyger jord från däcken, lite rök kommer det också. Det kändes ju mindre bra och därför hoppar jag ur bilen och kollar vad som hänt.
 
Då jag ställer mig framför bilen ser jag att den står på kofångaren. Dvs nedgrävd i marken en dryg decimeter i fronten...
 
Som väl var fanns det ett helt gäng hjälpsamma stallkompisar som snällt ställde upp på att för hand dra bort transporten, gräva fram bilen och sedan putta den upp ur gropen!
 
Btw kom jag i tid till träningen ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0