I met a man who whispered to my horse

För fem år sedan upplevde jag något alldeles speciellt. Det var ett möte olikt något jag någonsin varit med om, så olikt allt annat att jag inte kan beskriva vad det var som hände egentligen.
 
Men jag kan börja med detta: det kom ut en man till vårt stall som skulle möta Gallina. Jag måste kalla det ett möte eftersom det i själva verket var helt ospecificerat vad han skulle göra där. Gallina stod i en spolspilta och det var inte särskilt mycket folk i stallet just då. Mannen gick fram till henne, runt henne och lade sedan sina händer på hennes nacke.
 
Från det ögonblick mannens hand landade på Gallina fanns det inget annat i hennes värld. Öronen som tidigare följt rörelserna och ljuden runtomkring var blick stilla, likaså hennes ögon och hela hennes kropp. Mannen fortsatte känna över hela Gallina, han fortsatte i säkert femton minuter utan att yttra ett ord, men hela tiden med Gallinas totala, förtrollade koncentration.
 
Det kom förbi andra människor men Gallina var någon annan stans, en plats där omgivningen var tyst och stilla. Det går inte att beskriva den otroliga styrka i de ögonblicken, det var något jag aldrig någonsin upplevt. En sådan intensiv stillhet, koncentration och ett sådant lugn. Total harmoni.
 
Mannens uppenbarelse hade inte bara en effekt på Gallina, jag och mamma kunde känna det också. Jag hade mina tvivel innan, men denna man var uppenbarligen otroligt speciell.
 
Till sist talade han till oss, jag minns knappt vad han sa. Men en sak minns jag tydligt och det var att Gallinas vänstra framben inte skulle hålla länge till. Han sa specifikt att det handlade om en blödning.
 
Jag trodde honom. Jag hade sett och känt hans speciella energi, den var äkta. Därför vet jag att det var en sann hästviskare jag träffade den sommardagen för snart fem år sedan. Det var bara så sorgligt att han hade rätt och att veterinärerna vägrade göra ett ultraljud på en häst som inte haltade.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0