Kiropraktorn

Hej, har precis kommit hem ifrån stallet. Gallina fick ett besök av kiropraktorn, en synnerligen trevlig och professionell person. Jag har inte haft honom tidigare, men tyckte verkligen att han var duktig. Han satte en förklaring på allt jag känt i ridningen.
 
Resultatet: det är inte så bra med Gallina. Kiro hittade en låsning i länden, vilken kan ha uppkommit av att hon tex rullat fast i boxen. Hon var helt sned och halt på tre av fyra ben enligt kiro. Detta pga att Gallina försöker avlasta det ursprungliga problemområdet, som i förlängning lett till att nästa område behövt avlastas osv. Det enda ben hon står normalt på är höger fram. Det var inte roligt att höra, men det förklarar en hel del saker.
 
Kiropraktorn var lite tveksam till att enbart låsningen var problemet. Gallina visar vissa tecken som tyder på förslitningar i haserna och knäna. Vilket inte är onormalt för en 22-årig häst iofs. Han rättade dock till ryggen och sa att jag skulle ge det en vecka, longera och rida om möjligt. Om det är sämre/oförändrat ska jag kontakta kunnig veterinär.
 
Men med (mycket) tur har alla problem kommit pga låsningen och då kanske det går över.
 
Detta var inte så kul men lite av vad jag har befarat under den senaste tiden. Ibland önskar man bara att hästarna sa ifrån lite mer. Gallina är alltid snäll och medgörlig, hon försöker alltid göra det jag ber henne om, på gott och ont. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0