Nosgrimmans vara eller icke vara

Jag har vid flera tillfällen blivit tillsagd eller "tipsad" om att jag borde dra åt snokremmen. Hästen ska inte kunna gapa. Det är av högsta vikt att hästen inte får möjlighet att gapa, så därför ska man antingen ha remont eller achenträns.
 
Ingen av dessa personer verkar ha funderat över varför hästen gapar i första taget. Är det en unghäst som precis börjat vänjas in med träns? Eller är det en skolad, äldre häst? För mig spelar det inte någon roll, jag drar inte åt några remmar som tvingar hästen att knipa igen munnen. Vad är syftet?
 
För mig finns det bara en anledning till att en häst gapar. Den anledningen är obehag. Detta obehag är inte något hästen själv orsakar och den kan därför inte göra något åt det, annat än att just försöka bli av med det genom att öppna munnen. Ryttaren, däremot, är den som skapar obehaget, och den enda som verkligen kan stoppa det helt.
 
En skolad häst som skyr bettet gör det ofta på grund av ryttarens okänsliga hand. I detta fall anser jag att hästen har all rätt att gapa. Det tyder inte på ett problem hos hästen utan är snarare ett tecken till ryttaren att göra något åt sin ridning. Detta kan döljas med hårt spända nosgrimmor men inte avhjälpas.
 
Jag har sedan länge valt sida. Jag spänner aldrig nosgrimmor hårt, jag använder inte "snokremmar" och jag klagar inte på att hästen gapar, utan frågar istället mig själv "var jag inte tillräckligt följsam?"
 
Utan nosgrimma funkar lika bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0