Träningen igår

Kan man kalla det dressyrträning fast man inte sitter på hästen under lektionen alls?
 
Jodå, nog var det väl dressyr vi ägnade oss åt igår. Jag började med att visa upp markjobbet för C och fick lite korrigeringar, bland annat hade jag problem med att få Gallina att sluta tvära med bakbenen i höger varv. När C var nöjd med markjobbet övergick vi till longering.
 
Det har blivit dags att börja longera med inspänningar, Gallina är tillräckligt balanserad igen för att jag ska klara av att göra det på egen hand. C fick dock börja med longeringen, hon visade hur jag skulle göra och sedan kunde jag ta över. Jag hade lite problem med pisken, det är nämligen så att Gallina lätt blir upprörd om man använder den fel. Pisken ska vara synlig för hästen hela tiden, men hållas lågt. När man sedan använder den ska det göras i en svepande rörelse från bakdel fram till sadelgjordsläget, ungefär. Den får absolut inte hållas för högt, eftersom pisken i ett högt läge indikerar galopp. (Jag använder alltså inga röstsignaler vid longering). Detta var knepigt att hålla koll på samtidigt som allt annat. Jag fastnade med pisken i samma läge gång på gång, vilket givetvis inte gör någon nytta alls.
 
Hur som helst var Gallina superfin. Det kändes väldigt bra!
 
Screenpic från longeringsträning förra året

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0